Reflections on inclusion, educational inclusion and inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)05

Keywords:

inclusion, educational inclusion, inclusive education, inclusion processes, teacher

Abstract

This article attempts to show some reflections on inclusion, educational inclusion, and inclusive education. These concepts play an indispensable role in the educational practices of different academic systems. The diversity of students has demanded the creation of new forms of pedagogical work in classrooms. Due to this, new policies have been created, designed, planned, and implemented to benefit educational inclusion and inclusive education. Moving towards educational inclusion and inclusive education, as educators, will allow us to continue thinking about new ways to achieve a full and quality education for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rocío Narváez, Investigadora y terapeuta independiente, Argentina
    Magíster en Investigación Educativa. Licenciada en Psicopedagogía. Licenciada en Ciencias de la Educación. Investigadora adscripta. Terapeuta psicopedagógica en el área de rehabilitación e integración escolar. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: [email protected]. ORCID: https://orcid.org/0009-0005-0361-0925

References

Argentina, Buenos Aires. (2006, 14 de diciembre). Ley de Educación Nacional N.º 26206. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf

Argentina, Córdoba. (2010, 15 de diciembre). Ley de Educación Provincial N.º 9870. https://www.cba.gov.ar/wp-content/4p96humuzp/2012/06/edu_Ley98707.pdf

Argentina, Córdoba. (2019, 16 de diciembre). Resolución N.º 1.825. https://www.uepc.org.ar/media/news/archivo/2039-resol1825-2019.pdf

Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140302.pdf

Córdoba, G. y Expósito, C. (2021). El valor de la inclusión. Un estudio sobre las políticas educativas y prácticas inclusivas en Argentina. Revista de Educación, 12(23), 121-136. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5091/5570

González Flores, M. G. (2021). ¿Educación inclusiva o inclusión educativa? El orden sí altera el producto. Revista Electrónica IEENN Normalista Hoy, 4(2), 1-7.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf

Rivero, J. (2017). Las buenas prácticas en educación inclusiva y el rol docente. Educ@ción en Contexto, 3 (N.º Especial), 109-120. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6296624.pdf

Rojas, M. (2017) Representaciones sociales de los docentes de Educación Primaria sobre la inclusión de escolares con discapacidad. Educ@ción en Contexto, 3 (N.º Especial), 49-86. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6296631.pdf

Soldevilla, J., Naranjo, M. y Montaner, J. J. (2017). Prácticas inclusivas: el rol del docente de apoyo. Aula Abierta, 46(2), 49-56. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6060632.pdf

Soto Calderón, R. (2003). La inclusión educativa: Una tarea que le compete a toda una sociedad. Actualidades Investigativas en Educación, 3(1), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/447/44730104.pdf

Published

2024-10-29

How to Cite

Narváez, R. (2024). Reflections on inclusion, educational inclusion and inclusive education. Diálogos Pedagógicos, 22(44), 61-71. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)05

Similar Articles

1-10 of 91

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>