Pre-professional practices in psychopedagogical training Review, supervision, or co-vision?
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)10Keywords:
Psychopedagogy, training, professional practices, social responsibilityAbstract
This paper arises from a research that aims to build knowledge about learning experiences, paths, and psychopedagogical interventions in pre-professional training practices. The strategy to approach the study is the open qualitative interview, administered to students and graduates, to analyze a category constructed from the repeated reading of the field records: Pre-professional practices in psychopedagogical training, with emphasis on the sub-axis referring to the accompaniment and the possibilities of reviewing these practices. Focusing on practices means addressing complex events that confront students with decisions characterized by the uniqueness of their journeys. Follow-up and accompaniment require a space to listen to obstacles, advances, and setbacks, failed and accurate interventions: the review -supervision or co-vision- of the psychopedagogical practices that are carried out individually or in groups in the context of institutions.Downloads
References
Andreozzi, M. (2011). Las prácticas profesionales de formación como experiencias de pasaje y tránsito identitario. Archivos de Ciencias de la Educación, 5(5), 99-115. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5431/pr.5431.pdf
Barilá, M. I. (2018). Formación inicial. Intervenciones en clínica psicopedagógica, avatares y vicisitudes. En S. Vercellino y A. Ocampo González (Comps.), Ensayos críticos sobre Psicopedagogía en Latinoamérica (pp. 215-231). CELEI. https://www.aacademica.org/aldo.ocampo.gonzalez/18.pdf
Barilá, M. I. (2019). Estudiar Psicopedagogía, aprender las prácticas clínicas y narrar sus experiencias. En S. M. Gómez (Comp.), Jóvenes en la Universidad (pp. 33-50). Brujas. http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/16793
Barilá, M. I. y Castillo, A. (2021). Formación en prácticas psicopedagógicas de pre-grado: dispositivos de intervención grupal-institucional. En S. Bertoldi (Comp.), Epistemología y psicopedagogía. Revistando nuestras prácticas docentes universitarias (pp. 175-194). La Hendija.
Coffey. A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquía.
Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (Comps.). (2013). Investigar la experiencia educativa. Morata.
Fernández, A. (1987). La inteligencia atrapada. Abordaje psicopedagógico clínico del niño y su familia. Nueva Visión.
Fernández, A. (2000). Poner en juego el saber. Psicopedagogía: propiciando autorías de pensamiento. Nueva Visión.
Foucault, M. (1997). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.
Garay, L. (2016). Las prácticas psicopedagógicas ante los desafíos educativos de las nuevas infancias y nuevas juventudes. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 13(2), 72-80. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1507
Giulianelli, M. J. y Rossin, M. B. (2016). Psicopedagogía y supervisión: una relación de intercambio y aprendizaje. Revista de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica de La Plata, 1(2). https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6213
Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo XXI.
Morin, E (1997). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Moyetta, L., Valle, M. y Jakob, I. (2006). El valor de las problemáticas contextualizadas en el aprendizaje de la Práctica Profesional Psicopedagógica. En Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la Enseñanza Universitaria: Re-conociendo los problemas educativos en la Universidad, 1(10). https://www.unrc.edu.ar/unrc/academica/docs/publicaciones/cuadernillo10.pdf
Real Academia Española. (2023). Visar. En Diccionario de la lengua española (actualización). Consultado el 10 de febrero de 2013. https://www.rae.es/drae2001/visar
Ríos, D. G. (2022). Situación actual de la Supervisión como ejercicio del profesional en Psicopedagogía en el ámbito clínico en la provincia de Misiones. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 19(1), 63-85. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4295
Ulloa, F. (2005). Historial de una práctica clínica. Puntos de reparo semiológicos para un abordaje clínico de las instituciones. En F. Ulloa, Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica (pp. 33-117). Paidós.
Woods, P. (1993). Experiencias críticas en la enseñanza y el aprendizaje. Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Inés Barilá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.