Pre-professional practices in psychopedagogical training Review, supervision, or co-vision?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)10

Keywords:

Psychopedagogy, training, professional practices, social responsibility

Abstract

This paper arises from a research that aims to build knowledge about learning experiences, paths, and psychopedagogical interventions in pre-professional training practices. The strategy to approach the study is the open qualitative interview, administered to students and graduates, to analyze a category constructed from the repeated reading of the field records: Pre-professional practices in psychopedagogical training, with emphasis on the sub-axis referring to the accompaniment and the possibilities of reviewing these practices. Focusing on practices means addressing complex events that confront students with decisions characterized by the uniqueness of their journeys. Follow-up and accompaniment require a space to listen to obstacles, advances, and setbacks, failed and accurate interventions: the review -supervision or co-vision- of the psychopedagogical practices that are carried out individually or in groups in the context of institutions. 

Downloads

Author Biography

  • María Inés Barilá , National University of Comahue
    Magíster en Educación con mención en Psicología Educacional. Licenciada y Profesora en Psicopedagogía. Psicopedagoga. Psicopedagoga Clínica. Docente e Investigadora del Centro Universitario Regional Zona Atlántica (CURZA) de la Universidad Nacional del Comahue (UNCo.). Viedma, Río Negro, Argentina. Correo electrónico: mariainesbarila11@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6584-1228

References

Andreozzi, M. (2011). Las prácticas profesionales de formación como experiencias de pasaje y tránsito identitario. Archivos de Ciencias de la Educación, 5(5), 99-115. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5431/pr.5431.pdf

Barilá, M. I. (2018). Formación inicial. Intervenciones en clínica psicopedagógica, avatares y vicisitudes. En S. Vercellino y A. Ocampo González (Comps.), Ensayos críticos sobre Psicopedagogía en Latinoamérica (pp. 215-231). CELEI. https://www.aacademica.org/aldo.ocampo.gonzalez/18.pdf

Barilá, M. I. (2019). Estudiar Psicopedagogía, aprender las prácticas clínicas y narrar sus experiencias. En S. M. Gómez (Comp.), Jóvenes en la Universidad (pp. 33-50). Brujas. http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/16793

Barilá, M. I. y Castillo, A. (2021). Formación en prácticas psicopedagógicas de pre-grado: dispositivos de intervención grupal-institucional. En S. Bertoldi (Comp.), Epistemología y psicopedagogía. Revistando nuestras prácticas docentes universitarias (pp. 175-194). La Hendija.

Coffey. A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquía.

Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (Comps.). (2013). Investigar la experiencia educativa. Morata.

Fernández, A. (1987). La inteligencia atrapada. Abordaje psicopedagógico clínico del niño y su familia. Nueva Visión.

Fernández, A. (2000). Poner en juego el saber. Psicopedagogía: propiciando autorías de pensamiento. Nueva Visión.

Foucault, M. (1997). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.

Garay, L. (2016). Las prácticas psicopedagógicas ante los desafíos educativos de las nuevas infancias y nuevas juventudes. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 13(2), 72-80. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1507

Giulianelli, M. J. y Rossin, M. B. (2016). Psicopedagogía y supervisión: una relación de intercambio y aprendizaje. Revista de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica de La Plata, 1(2). https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6213

Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo XXI.

Morin, E (1997). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Moyetta, L., Valle, M. y Jakob, I. (2006). El valor de las problemáticas contextualizadas en el aprendizaje de la Práctica Profesional Psicopedagógica. En Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la Enseñanza Universitaria: Re-conociendo los problemas educativos en la Universidad, 1(10). https://www.unrc.edu.ar/unrc/academica/docs/publicaciones/cuadernillo10.pdf

Real Academia Española. (2023). Visar. En Diccionario de la lengua española (actualización). Consultado el 10 de febrero de 2013. https://www.rae.es/drae2001/visar

Ríos, D. G. (2022). Situación actual de la Supervisión como ejercicio del profesional en Psicopedagogía en el ámbito clínico en la provincia de Misiones. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 19(1), 63-85. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4295

Ulloa, F. (2005). Historial de una práctica clínica. Puntos de reparo semiológicos para un abordaje clínico de las instituciones. En F. Ulloa, Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica (pp. 33-117). Paidós.

Woods, P. (1993). Experiencias críticas en la enseñanza y el aprendizaje. Paidós.

Published

2024-10-29

Issue

Section

Dossier temático: Desafíos actuales en la Psicopedagogía

How to Cite

Barilá , M. I. (2024). Pre-professional practices in psychopedagogical training Review, supervision, or co-vision?. Diálogos Pedagógicos, 22(44), 144-156. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)10

Similar Articles

1-10 of 150

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>