Educability, Social Inequality, and Cultural Diversity: An Analysis from the Sociological Perspective of Néstor López

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)06

Keywords:

educability, school trajectory, social inequality, cultural diversity, school

Abstract

The article, the result of ongoing bibliographic research, addresses educability from the sociological perspective of Néstor López. He argues that educability is not inherent to individuals, but depends on the interaction between the conditions students bring with them and the expectations of the school. The analysis highlights two fundamental gaps that affect educability: the economic gap, related to material inequalities and family support, and the cultural gap, linked to identity differences and the treatment they receive within the educational system.López proposes that both the family and the State play key roles in creating the necessary conditions for educability. The State must ensure resources and social welfare, while schools should adapt their expectations and pedagogical practices to the realities of students, rather than expecting them to conform to the "ideal student".

Downloads

Author Biography

  • Iván Bussone , Dirección General de Educación Superior de La Rioja, Argentina
    Licenciado en Ciencias de la Educación. Licenciado en Educación Religiosa. Magíster en Educación con Especialización en Formación de Profesorado. Docente del Instituto Superior de Formación Docente "Insp. Albino S. Barros". Coordinador del área de Desarrollo curricular de la Dirección General de Educación Superior de La Rioja. Miembro de la Red de Especialistas en Política Educativa de América Latina (RED), Oficina para América Latina del IIPE UNESCO. La Rioja, Argentina. Correo electrónico: iabussone@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9887-4723

References

Argentina, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. (2006).Educación y desigualdad social. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.

Centro Vives UAH. (2013, noviembre 7). EDUSOL 2013-Néstor López (videoconferencia) [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=JnWlD83LDsA

Consejo Nacional de Educación de Perú. (2016, noviembre 3). SeminarioEducaciónInclusiva-Conferencia: Enfoques y experiencias internacionales [video].YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HYqfEPoLLm4

Eidos Global. (2020, octubre 13). Tertulias digitales Vol 7: La educación que viene[video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=z9vkMLkAq58

López, N. (2004). Educación y equidad: Algunos aportes desde la noción deeducabilidad. IIPE-UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141736

López, N. (2006). Equidad educativa y desigualdad social: Desafíos de la educa-ción en el nuevo escenario latinoamericano. IIPE-Unesco, Sede Regional Buenos Aires; Unesco, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142599

López, N. (2009). Introducción. En N. López, De relaciones, actores y territorios:Hacia nuevas políticas para la educación en América Latina (pp. 17-38). IIPE-Unesco, Sede Regional Buenos Aires; Unesco, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación

López, N. (2011). Escuela, identidad y discriminación. IIPE-UNESCO. http://www.buenosaires.iiep.unesco.org/index.php/es/publicaciones/escuela-identidad-y-discriminacion

López, N. (2012). Introducción. En N. López (Coord.), Equidad educativa y diversi-dad cultural en América Latina (pp. 15-28). IIPE-UNESCO. https://doi.org/10.2307/j.ctv2d6jrxq.4

López, N. (2016). Inclusión educativa y diversidad cultural en América Latina. Re-vista Española de Educación Comparada, 27, 35-52. https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15034

López, N. y Tedesco, J. C. (2002). Las condiciones de educabilidad de los niños yadolescentes en América Latina: Documento para discusión. IIPE-UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371338

López, N. y Vargas Tamez, C. (2017). Introducción. En N. López, R. Opertti y C.Vargas Tamez, Adolescentes y jóvenes en realidades cambiantes. Notas para re-pensar la educación secundaria en América Latina (pp. 5-10). UNESCO.

Lucas, J. (2010). Escuela y movimientos sociales. Experiencias políticas en territo-rios escolares. Cuadernos de Educación, 8.

Narodowski, M. (1996). La escuela argentina de fin de siglo: Entre la informática yla merienda forzada. Novedades Educativas.

Narodowski, M. (1999). Buscando desesperadamente a la Pedagogía. En D.Korinfeld, G. Frigerio y M. Poggi, Construyendo un saber sobre el interior de laescuela (pp. 29-35). Ediciones Novedades Educativas: Centro de Estudios Multidisciplinarios.

PERIGlobal. (2012, septiembre 12). Privatised Education in Chile-Néstor López [vi-deo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=P90-3Nvm9t0

Poggi, M. (2012). Prólogo. En N. López (Coord.), Equidad educativa y diversidadcultural en América Latina (pp. 13-14). IIPE-UNESCO. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_investigacion_pdf/1538.pdf

Toscano, A. G. (2006). La educabilidad y la definición destino escolar de los niños.Los legajos escolares como superficie de emergencia. Espacios en Blanco. Revista De Educación, 16, 153-185. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384539798007

UNESCO Perú. (2016, noviembre 4). [Entrevista] Especialista Néstor López sobreDeserción estudiantil [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=KRX8AIvkHjQ

Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. (2014, mayo 6). Seminario Internacional de Educación Inclusiva - Néstor López [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pHbp2WUYTLw

Published

2024-10-29

How to Cite

Bussone , I. (2024). Educability, Social Inequality, and Cultural Diversity: An Analysis from the Sociological Perspective of Néstor López. Diálogos Pedagógicos, 22(44), 72-91. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)06

Similar Articles

1-10 of 165

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>