Current status of the undergraduate academic offer of the Psychopedagogy program in Argentina: its geographical distribution and degrees offered

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)11

Keywords:

academic offer, degrees, geographic distribution, Psychopedagogy

Abstract

In this article, we present a record of the current state of the undergraduate academic offer of the Psychopedagogy degree in the country. It aims to identify national, provincial, state, and private universities that offer Psychopedagogy degrees, according to their geographical distribution and the degrees offered. The possibility of having a unique registry of our discipline will allow its distribution in the academic environment and in society, and it will be material of access for students interested in studying the career, for admittance activities to the universities that offer it, for chairs where the history of Psychopedagogy is approached, among others. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanesa Cayuqueo , National University of Comahue
    Licenciada y Profesora en Psicopedagogía. Docente e investigadora de la Universidad Nacional del Comahue. Viedma, Rio Negro, Argentina. Correo electrónico: [email protected]. ORCID: https://orcid.org/0009-0007-3876-8786
  • Alina Tovani , National University of Comahue
    Licenciada y Profesora en Psicopedagogía. Docente e investigadora de la Universidad Nacional del Comahue. Viedma, Rio Negro, Argentina. Correo electrónico: [email protected]. ORCID: https://orcid.org/0009-0000-6568-5395

References

Argentina, Buenos Aires. (1995, 20 de junio). Ley de Educación Superior N.º 24.521. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm

Gómez, S. (2023). Docencia e investigación: instituciones, prácticas y construcción de conocimiento psicopedagógico. En S. Bertoldi, M. Etchegorry, M. A. Martinelli y M. C. Flores (Comps.), Prácticas de investigación ¿Psicopedagógicas? Acta de jornadas (pp. 35-44). RedIIP. https://admin.curza.uncoma.edu.ar/publicaciones/wp-content/uploads/sites/19/2024/02/Publicacion-Red-19-02-2024-1.pdf

Iuri, T. (2013). Proceso de institucionalización académica de la Psicopedagogía en Viedma. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 10(1), 1-11. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2446

Iuri, T (2021). Antecedentes, creación y evolución de la carrera de Psicopedagogía en Viedma. En S. Bertoldi (Comp.), Epistemología y Psicopedagogía: Revisitando nuestras prácticas docentes universitarias (pp. 51-53). Fundación La Hendija.

Müller, M. (2000). Balances y perspectivas de la psicopedagogía en la bisagra del milenio. Aprendizaje Hoy, 44, 7-12.

Sancci, A., Polola, L., Tobar, V., Jeandet, V. y Mallo, C. (2023). Modelo integrado de georreferenciación para la oferta académica de grado y pregrado del sistema universitario argentino. Presentación preliminar Zona Noroeste (NOA). RInCE -Revista de Investigaciones del Departamento de Ciencias Económicas de La Universidad Nacional de la Matanza, 14(28), 1-33. https://rince.unlam.edu.ar/index.php/rince/article/view/332/329

Taquini, A. C. (2010). Nuevas universidades para un nuevo país y la educación superior (1968-2010). Academia Nacional de Educación.

Ventura, A. C., Gagliardi, R. y Moscoloni, N. (2012). Contextualización histórica e institucionalización académica de la psicopedagogía en Argentina. Estudos e pesquisas em Psicología, 12(2), 648-662. https://doi.org/10.12957/epp.2012.8286

Published

2024-10-29

Issue

Section

Dossier temático: Desafíos actuales en la Psicopedagogía

How to Cite

Cayuqueo , V., & Tovani , A. (2024). Current status of the undergraduate academic offer of the Psychopedagogy program in Argentina: its geographical distribution and degrees offered. Diálogos Pedagógicos, 22(44), 157-170. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)11

Similar Articles

1-10 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.