Importance of teacher training: assessment of students of teaching careers at a public university
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)03Keywords:
teacher training, student assessment, training fieldsAbstract
The initial training process aims to train professionals capable of performing in the workplace. The objective of the study was to describe the assessment of teacher training at a public university (Córdoba, Argentina) from the student perspective (N=254), of four teaching courses that involve artistic-corporal knowledge and practices. Using an ad-hoc questionnaire, some indicators of the training process were investigated, such as difficulties in taking the course and satisfaction with the training received. The level of difficulty of all training fields is rated as moderate, being higher in teaching practice. There is greater satisfaction with training practices than with theoretical and methodological teaching. The level of conformity seems to be linked to the reasons for choosing the course: personal taste and specific corporal practices. It is concluded that the assessment that students make of their training is positive in all courses.Downloads
References
Achilli, E. (2008). Investigación y Formación Docente. Universitas.
Adams Angulo, J. (2012). Apreciación de los estudiantes sobre las didácticas que generan aprendizajes significativos en una facultad de psicología. Revista Papeles, 4(7), 25-40. https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/287
Aguerrondo, I. y Vezub, L. (2011). Las instituciones terciarias de formación docente en Argentina. Condiciones institucionales para el liderazgo pedagógico. EDUCAR, 47(2), 211-235. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342130837002.pdf
Alemañy Pérez, E., Alemañy Díaz-Perera, C., Díaz-Perera Fernández, G. y Ramírez Ramírez, H. (2014). Percepción de estudiantes sobre el proceso docente educativo. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 13(6), 960-972. https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/491/0
Alliaud, A. y Feeney, S. (2014). La formación docente en el nivel superior de Argentina: hacia la conformación de un sistema integrado. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, 6(6), 125-134. https://pdfs.semanticscholar.org/9dac/f2cae8123bce0e79b5b6db76b8b192ef9b87.pdf
Asociación Nacional de Facultades de Humanidades y Educación [ANFHE] y Consejo Universitario de Ciencias Exactas y Naturales [CUCEN]. (2011). Lineamientos básicos sobre formación docente de profesores universitarios. San Juan. https://ffyl.uncuyo.edu.ar/upload/documentocomisionmixta-anfhe-cucen.pdf
Castro, J., Ciodaro, M., y Duran-Salvadó, N. (2019). Prácticas de re-existencia. Pedagogías corporales en la docencia universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 223-245. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n80/1405-6666-rmie-24-80-223.pdf
Daguerre, A., Ortiz, C., Espeche, B., Rodríguez, Y., Videla, A., Rodríguez Rivera, M., Izaguirre, A., Salinas, A. y Jofré, M. (2016). Apreciaciones de los estudiantes sobre innovaciones metodológicas en el ingreso universitario. Kimun, Revista Interdisciplinaria de Formación Docente, 2(3), 178-202. https://ojs.ifdcsl.edu.ar/index.php/kimun/article/view/71
Delgado, P. (2012). Percepciones y valoraciones de estudiantes de Ciencias de la Educación de la UNNE acerca de las prácticas de enseñanza de sus profesores. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 3(3), 5-14. https://doi.org/10.30972/riie.033693
Egido, I. (2020). El acceso a la formación docente inicial en Europa: políticas e investigación. Revista Española de Educación Comparada, 35(1), 197-211. https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.24192
Ferreyra, A. y Peretti, G. (2010). Competencias básicas. Desarrollo de capacidades fundamentales: aprendizaje relevante y educación para toda la vida. Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021. Buenos Aires, Argentina. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20iberoamericano/competenciasbasicas/RLE3476_Ferreyra.pdf
Kent, N. (2013). La enseñanza en los institutos superiores de formación docente. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
León, O. y Montero, I. (2020). Métodos de investigación en Psicología y Educación. McGrawHill.
López Montes, K., García Quijada, C. y Burgos Flores, B. (2009). Encuesta de apreciación estudiantil 2009. Universidad de Sonora. Colección Documentos de Investigación Educativa. Universidad de Sonora. https://planeacion.unison.mx/pdf/encuesta_de_apreciacion_estudiantil_2009.pdf
Martínez Benítez, J., Castillo Cabay, L. y Granda Encalada, V. (2017). Formación inicial del docente de Educación Física y su desempeño profesional. Emásf. Revista Digital de Educación Física, 8(48), 83-95. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6121667
Prada Núñez, R., Hernández Suárez, C. y Avendaño Castro, W. (2021). Motivaciones para elegir la profesión docente en estudiantes que ingresan a la educación superior. Revista Boletín REDIPE, 10(5), 220-231. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/587988
Saraví, J. (2015). La praxiología motriz como contenido de la formación docente en educación física. Revista de investigación cuerpo, cultura y movimiento, 4(1), 49-59. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.16462/pr.16462.pdf
Sotomayor Echenique, C., Coloma Tirapegui, C. J., Parodi Sweis, G., Ibáñez Orellana, R., Cavada Hrepich, P. y Gysling Caselli, J. (2013). Percepción de los estudiantes de pedagogía sobre su formación inicial. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(11), 375-392. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/5708
Tello, C. (2006). Formación docente y conocimiento: un binomio en crisis. El caso argentino. Educare, 10(33), 293-301. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603313
Trujillo Losada, M. F., García Sánchez, D. y Franco, F. (2023). Formación docente y Calidad de la educación. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 16(1), 99-128. https://doi.org/10.15332/25005421.7896
Vaillant, D. (2013). Formación inicial del profesorado en América Latina: dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, (22), 185-206. https://doi.org/10.5944/reec.22.2013.9329
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gustavo Orlando Ranzuglia , Leticia Elizabeth Luque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.