Secuencias narrativas y enseñanza de vocabulario en la escuela primaria
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2020.18(36)06Abstract
This paper aims to analyze the narrative sequences that teachers andstudents produce during interactions generated in the classes of Natural Sciences ofpublic elementary schools located in the province of Córdoba (Argentina). Specifically, itwas proposed to categorize and describe the different types of narratives in which theteaching of words took place, as well as the conversational movements and discursiveacts that led to the treatment of vocabulary. A methodology of qualitative analysis wasadopted. The results showed that teachers and students jointly elaborated narrativefragments during a) conversations around an event built from images, b) conversationsabout past events, and c) conversations about future events. It was also observedthat the analyzed narratives provided an anchor to repair meanings, to introduceunfamiliar words or expressions, to expand information, and to correct a child's use ofa term.Keywords: narration, vocabulary, teaching, natural sciences, primary school.Downloads
Published
2020-12-18
Issue
Section
Artículos
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) utilizando el PDF de la versión post print que pueden solicitar a la editora.
How to Cite
Secuencias narrativas y enseñanza de vocabulario en la escuela primaria. (2020). Diálogos Pedagógicos, 18(36), 79-98. https://doi.org/10.22529/dp.2020.18(36)06