Educational trajectories in a Jesuit university
A way of accompanying from Psychopedagogy
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)13Keywords:
student, university, intervention, PsychopedagogyAbstract
In this paper, we propose to share the way in which the academic trajectories of young people pursuing a career at the Catholic University of Cordoba are accompanied. These students, from the beginning of this stage, face the challenge of acquiring the necessary skills to succeed in their career, and, for this, it is necessary the construction of the university student's job.In it, we mention the difference between the practices of high-school students and the demands of university learning. We point out the characteristics of today's young people, and, taking into account their singularities, we describe strategies of orientation and psychopedagogical accompaniment, implemented at the university to support students in their trajectories. Finally, we situate our proposal from the humanistic approach to education in a Jesuit university, which seeks the integral growth of the person and his or her commitment to society.Downloads
References
Azar, E. (2012). Reflexiones sobre el campo psicopedagógico. La psicopedagogía escolar. Diálogos Pedagógicos, 10(20),74-98. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/205/11
Agúndez, M. S. J. (2008). El paradigma universitario Ledesma - Kovelbach. Revista Fomento Social, 252(63), 603-631.
Beltrán, M. y Castagno, F. (2017). Construir Oficio de Estudiante /Escritor. El Caso del PPP en Contexto Educativo. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 3(1), 205-215. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/18099/18502
Bergonzo, A. (2015). Apuntes Psicopedagógicos. Corintios.
Bergonzo, A. (2018). Cámara GESELL y prácticas profesionalizantes para psicopedagogos en orientación vocacional. Revista Difusiones, 14, 147-157. https://pa.bibdigital.ucc.edu.ar/1619/1/A_Bergonzo.pdf
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI.
Bourdieu, P. y Passeron, J. (2013). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI.
Bracchi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiantes universitarios: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Trayectorias universitarias, 2(3), 3-14. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/58075/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420. http://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdf
Carvalho Carneiro, A. y Rocha Sampaio S. M. (2011). Estudantes de origem popular e afiliação institucional. En S. M. Rocha Sampaio (org.), Observatório da vida estudantil. Primeiros estudos (pp. 53-69). Editora da Universidade Federal da Bahia. http://books.scielo.org/id/n656x/pdf/sampaio-9788523212117-04.pdf
Collantes G., R. D. y Jerkovic, M. (2024). Generación Z: desafíos para la educación superior en el nuevo milenio. Acción y Reflexión Educativa, (49), 9-21. https://doi.org/10.48204/j.are.n49.a4589
Comisión Nacional de Educación S. J. [CONEDSI], (2010). Características de la educación de la Compañía de Jesús. CONEDSI. https://jesuitas.es/ca/documents?task=download.send&id=24&catid=7&m=0
Coronado, M. y Gómez Boulin, M. J. (2015). Orientación, tutorías y acompañamiento en Educación Superior. Análisis de las trayectorias estudiantiles. Los jóvenes ante sus encrucijadas. Noveduc.
Coulon, A. (2005). Le Métier d'Étudiant. L'entrée dans el vie universitaire. Economica.
Enrico, R. C. (2019). La construcción del oficio de estudiante universitario en ingresantes a la Facultad de Ciencias Químicas en dos universidades de Córdoba. Diálogos Pedagógicos, 17(34), 18-36. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/366
Enrico, R. C. y Marull, M. E. (2017). La profesión en ámbitos poco caminados. El recorrido psicopedagógico en una universidad. En S. M. Gómez (Coord.), Psicopedagogía. Indagaciones e intervenciones (pp. 187-210). Brujas.
Marín, M. (2006). Alfabetización académica temprana. Lectura y Vida (4), 30-47. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a27n4/27_04_MarIn.pdf
Molla, D. (2019). Del "Magis" personal al "Magis" institucional. Rondas S.L.
Müller, M. (2008). Formación docente y Psicopedagogía. Bonum.
Pérez-Pulido, I. (2016). El proceso de adaptación de los estudiantes a la universidad en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara [Tesis de Doctorado Interinstitucional en Educación]. ITESO. https://rei.iteso.mx/items/88431c89-bad5-45f7-aee0-1cc005f79920
Perrenoud, Ph. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Editorial Popular.
Rinaudo, M. C. (2010). Para aprender en la universidad. Brujas.
Torcomian, C. (2015). Descripciones y relatos sobre la experiencia de llegada a la Universidad. Academicus. Revista de Ciencias de la Educación, 6, 25-39. https://ice.uabjo.mx/media/15/2017/04/Art6_3.pdf
Torcomian, C. (2021). Experiencia, aprendizaje y subjetividad. Cómo se aprende en diferentes escenarios. Brujas.
Twenge, J. M., Campbell, W. K. y Freeman, E. C. (2012). Generational differences in young adults' life goals, concern for others, and civic orientation, 1966-2009. Journal of Personality and Social Psychology, 102(5), 1045-1062. https://doi.org/10.1037/a0027408
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosana Carina Enrico , María Guillermina Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.