Knowledge Accreditation and Digital Inclusion in Uruguay: the impact of digital skills on the approval of AcreditaCB
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)02Keywords:
digital skills, knowledge accreditation of knowledge, youth and adult educationAbstract
This article presents some findings on the impact of the digital component on the performance and success of young people and adults who seek to accredit basic secondary education in Uruguay through the AcreditaCB test. The aim of the research that supports this article is to explore if the fact that the test is taken online, especially in a computer, represents an additional difficulty for the people who take it. It is concluded that digital skills and the frequency of computer use are the most relevant variables to approach the phenomenon.The work intends to give some answers not only for the implementation and evaluation of these political actions, but of all those that contribute to the citizenship training of people, which, in these times, undoubtedly, implies considering the digital dimension.Downloads
References
Administración Nacional de Educación Pública [ANEP]. (s/f). Terminar Media Bási-ca: Rumbo. Consultado el 1 de abril de 2024. https://uruguayeduca.anep.edu.uy/rumbo
Administración Nacional de Educación Pública [ANEP]. (2023). Cuarta edición de laprueba nacional de acreditación de la Educación Media Básica - AcreditaCB - Resu-men ejecutivo. https://acredita.anep.edu.uy/documentos/2023-Acredita-Resumen-ejecutivo.pdf
Asociación Somos Digital. (2022). DigComp 2.2 Marco de competencias digitalespara la ciudadanía. Con nuevos ejemplos de conocimientos, habilidades y actitu-des. https://somos-digital.org/wp-content/uploads/2022/04/digcomp2.2_castellano.pdf
Ceibal (s/f). Institucional. Qué es Ceibal. Consultado el 1 de abril de 2024. https://ceibal.edu.uy/institucional/que-es-ceibal/
Claro, M. (2018). International network for a comparative study of the populations'digital skills, use of digital resources and tangible outcomes in Chile, Uruguay andThe Netherlands. DISTO Chile https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/disto/disto-chile
Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2018). Designing and Conducting Mixed MethodsResearch. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Dalio, M. A., García Zaballos, A., Iglesias, E., Puig Gabarró, P. y Martínez Garza, R.(2023). Desarrollo de habilidades digitales en América Latina y el Caribe: ¿Cómoaumentar el uso significativo de la conectividad digital? Banco Interamericano deDesarrollo (BID). https://doi.org/10.18235/0004790
Díaz, V., Paz, L., Secchi, M. y Paratore Garbarino, N. (2022). La usabilidad de lausabilidad: análisis comparativo de pruebas de productos en los nuevos contextoshíbridos. Revista Hipertextos, 10(17), 77-100. https://doi.org/10.24215/23143924e049
Grupo de Trabajo de Ciudadanía Digital [GTCD]. (2024). Estrategia Nacional deCiudadanía Digital para una Sociedad de la Información y el Conocimiento. Uru-guay 2024-2028. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/comunicacion/publicaciones/estrategia-ciudadania-digital-para-sociedad-informacion-conocimiento-0
Gujarati, D. y Porter, D. (2010). Econometría. McGraw Hill Educación.Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Meto-dología de la Investigación. McGraw Hill/Interamericana. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Instituto Nacional de Estadística [INE] (2022). Encuesta Usos de las Tecnologías dela Información y Comunicación (EUTIC). Informe. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/sites/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/files/documentos/noticias/Guia_EUTIC_2022_18mayo.pdf
Ministerio de Educación y Cultura [MEC] (2021). Indicadores ODS 4 Uruguay ac-tualizados a 2021. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/datos-y-estadisticas/estadisticas/indicadores-ods-4-uruguay-actualizados-2021
Ministerio de Educación y Cultura [MEC] (2022). Logro y nivel educativo alcanzadopor la población 2022. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/datos-y-estadisticas/estadisticas/logro-nivel-educativo-alcanzado-poblacion-2022
Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113.locale=en
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura[UNESCO]. (2009). Marco de Acción de Belem do Para, CONFINTEA VI. UNESCOInstitute for lifelong learning.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura[UNESCO]. (2012). Directrices de la UNESCO para el reconocimiento, validación yacreditación de los resultados de aprendizaje no formal e informal. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216360_spa
República Oriental de Uruguay (2008). Ley General de Educación 18437. Centrode Información Oficial (IMPO). https://www.impo.com.uy/bases/leyes/18437-2008
República Oriental del Uruguay (2018). Decreto 340/18, Creación de Comisiónoficial sobre certificación ocupacional. Centro de información oficial (IMPO) https://www.impo.com.uy/bases/decretos/340-2018/6
República Oriental del Uruguay (2020). Ley 19.889. Centro de Información Oficial(IMPO). ttps://www.impo.com.uy/bases/leyes/19889-2020
Rivoir, A. y Escuder, S. (2021). Desigualdad digital y usos de Internet en telecentrospúblicos. Informatio, 26(1), 246-279. https://doi.org/10.35643/Info.26.1.13
Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Centro de investigaciones sociológica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lorena Cousillas, Alicia Dambrauskas , Marcelo Morales , Laura Ruiz , Andrés Wilkins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.