Knowledge Accreditation and Digital Inclusion in Uruguay: the impact of digital skills on the approval of AcreditaCB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)02

Keywords:

digital skills, knowledge accreditation of knowledge, youth and adult education

Abstract

This article presents some findings on the impact of the digital component on the performance and success of young people and adults who seek to accredit basic secondary education in Uruguay through the AcreditaCB test. The aim of the research that supports this article is to explore if the fact that the test is taken online, especially in a computer, represents an additional difficulty for the people who take it. It is concluded that digital skills and the frequency of computer use are the most relevant variables to approach the phenomenon.The work intends to give some answers not only for the implementation and evaluation of these political actions, but of all those that contribute to the citizenship training of people, which, in these times, undoubtedly, implies considering the digital dimension.

Downloads

Author Biographies

  • Lorena Cousillas, Cooperativa de Trabajo Homoludens, Uruguay
    Licenciada en Sociología. Integrante del equipo de investigación de la Cooperativa de Trabajo Homoludens. Montevideo, Uruguay. Correo electrónico: lcousillas@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-3708-7981
  • Alicia Dambrauskas , Cooperativa de Trabajo Homoludens, Uruguay
    Licenciada en Sociología. Maestra de Educación Primaria. Integrante del equipo de investigación de la Cooperativa de Trabajo Homoludens. Montevideo, Uruguay. Correo electrónico: aidambrauskas@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0005-0701-1225
  • Marcelo Morales , Cooperativa de Trabajo Homoludens, Uruguay
    Doctor en Educación. Integrante del equipo de investigación de la Cooperativa de Trabajo Homoludens. Docente de la Universidad de la República. Montevideo, Uruguay. Correo electrónico: marcelomorales.uy@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1364-146X
  • Laura Ruiz , Cooperativa de Trabajo Homoludens, Uruguay
    Magíster en Educación. Integrante del equipo de investigación de la Cooperativa de Trabajo Homoludens. Montevideo, Uruguay. Correo electrónico: lauraruiz.uy@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1360-3789
  • Andrés Wilkins , Cooperativa de Trabajo Homoludens, Uruguay
    Licenciado en Sociología. Integrante del equipo de investigación de la Cooperativa de Trabajo Homoluden. Ciudad de México, México. Correo electrónico: wilkinsandres@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0650-124X

References

Administración Nacional de Educación Pública [ANEP]. (s/f). Terminar Media Bási-ca: Rumbo. Consultado el 1 de abril de 2024. https://uruguayeduca.anep.edu.uy/rumbo

Administración Nacional de Educación Pública [ANEP]. (2023). Cuarta edición de laprueba nacional de acreditación de la Educación Media Básica - AcreditaCB - Resu-men ejecutivo. https://acredita.anep.edu.uy/documentos/2023-Acredita-Resumen-ejecutivo.pdf

Asociación Somos Digital. (2022). DigComp 2.2 Marco de competencias digitalespara la ciudadanía. Con nuevos ejemplos de conocimientos, habilidades y actitu-des. https://somos-digital.org/wp-content/uploads/2022/04/digcomp2.2_castellano.pdf

Ceibal (s/f). Institucional. Qué es Ceibal. Consultado el 1 de abril de 2024. https://ceibal.edu.uy/institucional/que-es-ceibal/

Claro, M. (2018). International network for a comparative study of the populations'digital skills, use of digital resources and tangible outcomes in Chile, Uruguay andThe Netherlands. DISTO Chile https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/disto/disto-chile

Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2018). Designing and Conducting Mixed MethodsResearch. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Dalio, M. A., García Zaballos, A., Iglesias, E., Puig Gabarró, P. y Martínez Garza, R.(2023). Desarrollo de habilidades digitales en América Latina y el Caribe: ¿Cómoaumentar el uso significativo de la conectividad digital? Banco Interamericano deDesarrollo (BID). https://doi.org/10.18235/0004790

Díaz, V., Paz, L., Secchi, M. y Paratore Garbarino, N. (2022). La usabilidad de lausabilidad: análisis comparativo de pruebas de productos en los nuevos contextoshíbridos. Revista Hipertextos, 10(17), 77-100. https://doi.org/10.24215/23143924e049

Grupo de Trabajo de Ciudadanía Digital [GTCD]. (2024). Estrategia Nacional deCiudadanía Digital para una Sociedad de la Información y el Conocimiento. Uru-guay 2024-2028. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/comunicacion/publicaciones/estrategia-ciudadania-digital-para-sociedad-informacion-conocimiento-0

Gujarati, D. y Porter, D. (2010). Econometría. McGraw Hill Educación.Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Meto-dología de la Investigación. McGraw Hill/Interamericana. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Instituto Nacional de Estadística [INE] (2022). Encuesta Usos de las Tecnologías dela Información y Comunicación (EUTIC). Informe. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/sites/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/files/documentos/noticias/Guia_EUTIC_2022_18mayo.pdf

Ministerio de Educación y Cultura [MEC] (2021). Indicadores ODS 4 Uruguay ac-tualizados a 2021. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/datos-y-estadisticas/estadisticas/indicadores-ods-4-uruguay-actualizados-2021

Ministerio de Educación y Cultura [MEC] (2022). Logro y nivel educativo alcanzadopor la población 2022. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/datos-y-estadisticas/estadisticas/logro-nivel-educativo-alcanzado-poblacion-2022

Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113.locale=en

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura[UNESCO]. (2009). Marco de Acción de Belem do Para, CONFINTEA VI. UNESCOInstitute for lifelong learning.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura[UNESCO]. (2012). Directrices de la UNESCO para el reconocimiento, validación yacreditación de los resultados de aprendizaje no formal e informal. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216360_spa

República Oriental de Uruguay (2008). Ley General de Educación 18437. Centrode Información Oficial (IMPO). https://www.impo.com.uy/bases/leyes/18437-2008

República Oriental del Uruguay (2018). Decreto 340/18, Creación de Comisiónoficial sobre certificación ocupacional. Centro de información oficial (IMPO) https://www.impo.com.uy/bases/decretos/340-2018/6

República Oriental del Uruguay (2020). Ley 19.889. Centro de Información Oficial(IMPO). ttps://www.impo.com.uy/bases/leyes/19889-2020

Rivoir, A. y Escuder, S. (2021). Desigualdad digital y usos de Internet en telecentrospúblicos. Informatio, 26(1), 246-279. https://doi.org/10.35643/Info.26.1.13

Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Centro de investigaciones sociológica.

Published

2024-10-29

How to Cite

Cousillas, L., Dambrauskas , A., Morales , M., Ruiz , L., & Wilkins , A. (2024). Knowledge Accreditation and Digital Inclusion in Uruguay: the impact of digital skills on the approval of AcreditaCB. Diálogos Pedagógicos, 22(44), 15-36. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)02

Similar Articles

1-10 of 92

You may also start an advanced similarity search for this article.