La educación como arte en el pensamiento de Francisco Ruiz Sánchez
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2020.18(36)07Abstract
The following work aims to be a theoretical-hermeneutical documentarystudy in which the conception of educational art is exposed in Francisco Ruiz Sánchez(1929-1982). In this sense, the objective constitutes both the recovery and analysisof the concept of educational art, as well as its classification and interpretation indifferent works. After an introduction presenting the Argentine author and his methodof study, educational art is delimited in general terms, as well as the typology ofeducational art according to Ruiz Sánchez, the ways of understanding its differentaspects and, finally, some conclusions drawn from the analysis. It is concluded that, ingeneral terms, the aspects of conceiving education as art in Francisco Ruiz Sánchezprovide precise and profound distinctions that allow us to argue about how this isconsidered in a novel and original way.Keywords: education, art, teacher-student relationship, concept analysis, author.Downloads
References
Altarejos, F. & Naval, C. (2011). Filosofía de la educación (3 ed.). España: EUNSA.
Alvira, R. (2003). La educación como arte suscitador. En M. García Amilburu (Ed.),Claves de la filosofía de la educación (pp. 49-61). Madrid: Dykinson.
Bicocca, M. (2011). La persona humana y su formación en Antonio Millán Puelles.Pamplona: Eunsa.
Boarini, M. G. (2016). Las ciencias de la educación desde una mirada epistemológica:La historicidad como criterio de comprensión (Tesis doctoral). Universidad Nacio-nal de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras, Mendoza.
De Bona, F. (2011). La educabilidad y la plenitud dinámica en la pedagogía deFrancisco Ruiz Sánchez. La Plata: Autor.
Di Marco, M. E. (2018). Aproximaciones epistemológicas en torno a la Pedagogía,la Filosofía de la Educación y la Teoría de la Educación. Reflexiones a partir de unaobra de Francisco Ruiz Sánchez. Revista Enfoques, XXX(1), 1-29. Recuperado el12 de marzo de 2020, de: http://www.scielo.org.ar/pdf/enfoques/v30n1/v30n1a02.pdf.
Di Marco, M. E., Portela, A. I., González, M., Boarini, M. G. & Difabio de Anglat, H.E. (2019). Aportes de la concepción pedagógica de Francisco Ruiz Sánchez parauna teoría motivacional perfectiva. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 19(36).Recuperado el 12 de marzo de 2020, de: https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.1/a09
Di Marco, Ma. E., Portela de Nieto, A. I., Boarini, M. G., González, M. & Difabio deAnglat, H. E. (2018). El hecho educativo desde la perspectiva de Francisco RuizSánchez. Contribuciones para su comprensión pedagógico-didáctica. Dilemas con-temporáneos: Educación, política y valores, VI(1), 1-21. Recuperado el 12 de marzode 2020, de: http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003963-0c1920d112/18.09.22%20El%20hecho%20educativo%20desde%20la%20perspectiva%20de.....pdf.
Esteve, J. M. (2010). Educar: un compromiso con la memoria. Barcelona: Octaedro.Freitag, V. (2012). El arte al encuentro de la antropología: reflexiones y diálogos posibles. En Praxis & Saber, 3(6), 121-140. https://doi.org/10.19053/22160159.2006
Gadamer, H. G (1994). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Gadamer, H. G. (2002). Texto e interpretación. En H. G. Gadamer. Verdad y Méto-do II (5° ed.) (pp. 319-338). Salamanca: Sígueme.
García Amilburu, M. & García Gutiérrez, J. (2012). Filosofía de la educación. Cues-tiones de hoy y de siempre. Madrid: Narcea.
García Vieyra, A. (1949). Ensayos sobre pedagogía según la mente de Santo To-más de Aquino. Buenos Aires: Desclée de Brower.
García Vieyra, A. (2005). Ensayos sobre pedagogía según la mente de Santo To-más de Aquino (2 ed.). Guadalajara, México: Folia Universitaria.
Gil Cantero, F. (2003). La filosofía de la educación como teoría ética de la forma-ción humana. Revista Española de Pedagogía, 224, 115-130. Recuperado el 12 demarzo de 2020, de: https://revistadepedagogia.org/lxi/no-224/la-filosofia-de-la-educacion-como-teoria-etica-de-la-formacion-humana/101400009748/.
Guillet, P. (1914). Pedagogía e religione. Roma: Desclée.
Hernando Parra, C. (1998). Naturaleza de la acción educativa. Educación y Educa-dores, 2, 25-40. Recuperado el 12 de marzo de 2020, de: https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/457.
Juan de Santo Tomás (1930). Ars Logica. II pars. Turín: Marietti.
Lasa, C. D. (1996). El hombre a-lógico o la finalidad de la educación actual.Villa María: Convivio filosófico.
Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. Madrid: Palabra.
Martínez García, E. (2002). Persona y educación en Santo Tomás de Aquino. Ma-drid: Fundación Universitaria Española. Colección tesis doctorales «Cum Laude».
Méndez Pardo, A. & Méndez Pardo, S. (Coord.) (2007). El docente investigador eneducación: Textos de Wilfred Carr. Chiapas. México: UNICAC. Recuperado el 12 de marzo de 2020, de: https://www.aiu.edu/applications/DocumentLibraryManager/upload/Susy%20Mendez%20Pardo.pdf.
Montero, J. M. (2014). Pedagogía: ¿arte o ciencia? Un viejo debate inacabado. EnJ. L Hernández Huerta, J. Quintano Nieto & S. Ortega Gaite (Coord.), Educación y utopía. Ensayos y estudios (pp. 15-35). España: FahrenHouse.
Ruiz Sánchez, F. (1962a). Perfectibilidad y Educabilidad. Sapientia, XVII(65), 178-192.
Ruiz Sánchez, F. (1962b). El concepto del hombre y la educación. Boletín de Estudios Políticos y Sociales, 12, 65-80.
Ruiz Sánchez, F. (1972a). Acerca de la Educabilidad. Cuadernos de Pedagogía, 1,1-64.
Ruiz Sánchez, F. (1972b). Pedagogía. [Documento de cátedra organizado por los alumnos del Profesor Francisco Ruiz Sánchez]. Universidad Católica Argentina,Santa María de los Buenos Aires, Mendoza, Argentina.
Ruiz Sánchez, F. (1973). Esquema tentativo para una estructuración de la temáticafundamental de la Pedagogía. Mendoza: Instituto de Filosofía, Facultad de Filosofía Y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.
Ruiz Sánchez, F. (1978a). Fundamentos y Fines de la Educación (1 ed.). Mendoza:Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.
Ruiz Sánchez, F. (1978b). Introducción a los fundamentos antropológicos de laeducación. En J. C. P. Ballesteros (Pdte.), Actas de las primeras jornadas naciona-les universitarias de filosofía de la educación (pp. 39-58). Paraná: Facultad deCiencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos.
Ruiz Sánchez, F. (1978c). Posibilidad de considerar la educación como un arte.Philosophica, I(1), 219-233.
Ruiz Sánchez, F. (1981). Acerca de la educabilidad. Moenia, V, 13-67. https://doi.org/10.18356/4722ce2f-es
Sánchez Buchón, C. (1957). Pedagogía (2 ed.). Madrid: Colección Padre Poveda.
Touriñán López, J. M. (2019). Estudiar es actividad común externa y siempre edu-camos con la actividad. Una aproximación desde la perspectiva mesoaxiológica.Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, 31(2), 7-39. Recuperado el 12 de marzo de 2020, de: https://doi.org/10.14201/teri.20571
Vila Merino, E. S. (2019). Repensar la relación educativa desde las teorías de laalteridad. Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, 31(2), 177-196. Recuperado el 12 de marzo de 2020, de: https://doi.org/10.14201/teri.20271
Von Hildebran, D. (2006). ¿Existe alguna legalidad o autonomía propia de la peda-gogía? Educación y educadores, 9(1), 87-101.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Diálogos Pedagógicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.