Secuencias narrativas y enseñanza de vocabulario en la escuela primaria
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2020.18(36)06Abstract
This paper aims to analyze the narrative sequences that teachers andstudents produce during interactions generated in the classes of Natural Sciences ofpublic elementary schools located in the province of Córdoba (Argentina). Specifically, itwas proposed to categorize and describe the different types of narratives in which theteaching of words took place, as well as the conversational movements and discursiveacts that led to the treatment of vocabulary. A methodology of qualitative analysis wasadopted. The results showed that teachers and students jointly elaborated narrativefragments during a) conversations around an event built from images, b) conversationsabout past events, and c) conversations about future events. It was also observedthat the analyzed narratives provided an anchor to repair meanings, to introduceunfamiliar words or expressions, to expand information, and to correct a child's use ofa term.Keywords: narration, vocabulary, teaching, natural sciences, primary school.Downloads
References
Arya, D. & Maul, A. (2012). The role of the scientific discovery narrative in middleschool science education: An experimental study. Journal of Educational Psychology,104(4), 1022-1032. https://doi.org/10.1037/a0028108
Atance, C. M. & O'Neill, D. K. (2005). The emergence of episodic future thinking inhumans. Learning and Motivation, 36(2), 126-144. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2005.02.003
Baumann, J. & Graves, M. (2010). What is academic vocabulary? Journal ofAdolescent and Adult Literacy, 54(10), 4-12. https://doi.org/10.1598/JAAL.54.1.1
Bruner, J. (1986). El habla del niño. Barcelona: Paidós.Cinto, M. T. & Rassetto, M. J. (2009). Movimiento y discurso en la transmisión delos contenidos de Biología. Convergencia y divergencia. Revista de Educación en Biología, 12(2), 16-21. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v12.n2.22250
Edwards, D. & Mercer, M. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de lacomprensión en el aula. Barcelona: Paidós.
Fivush, R., Haden, E. & Reese, C. A. (2006). Elaborating on elaborations: role ofmaternal reminiscing style in cognitive and socioemotional development. ChildDevelopment, 77(6), 1568-1588. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00960.x
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine.
Goodwin, C. (2000). Action and embodiment within situated human interaction.Journal of Pragmatics, 32, 1489-1522. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(99)00096-X
Gumperz, J. (1982). Language and Social Identity. Cambridge: Cambridge UniversityPress. https://doi.org/10.1017/CBO9780511620836
Hudson, J. A. (2006). The development of future time concepts through mother-child conversation. Merrill-Palmer Quarterly, 52(1), 70-95. https://doi.org/10.1353/mpq.2006.0005
Lawrence, J. (2009). Summer reading: Predicting adolescent word learning fromaptitude, time spent reading, and text type. Reading Psychology, 30(5), 445-465. https://doi.org/10.1080/02702710802412008
Lemke, J. L. (1997). Aprender a hablar ciencia. Barcelona: Paidós.
Macbeth, D. (2004). The relevance of repair for classroom correction. Language inSociety, 33(5), 703-736. https://doi.org/10.1017/S0047404504045038
MacWhinney, B. (2000). The CHILDES Project: Tools for Analyzing Talk. 3rd Edition.
Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Menti, A., Dutari, M. P., Carignano, S. & Rosemberg, C. R. (2019). The teaching ofwords and information juxtaposition. An analysis of kindergarten and first Gradeclasses. 12th ARLE Conference. Conferencia llevada a cabo en Universidade NOVA.Lisboa, Portugal.
Menti, A., Giménez, F., Dutari, M. P. & Montivero, M. C. (2016). Input lingüístico enclases de ciencias: Oportunidades para el aprendizaje de vocabulario en el nivelinicial y primario. XXVII Encuentro del Estado de la Investigación Educativa. Infan-cias. Nuevos Escenarios. Tendencias y Propuestas en el Ámbito de la Educación,27, 1-11.
Menti, A. & Rosemberg, C. R. (2013). Propiedades léxicas del entorno lingüísticogeneradas en clases de Ciencias Sociales en la escuela primaria. Un estudio delvocabulario al que se hallan expuestos los niños. Interdisciplinaria: Revista dePsicología y Ciencias Afines, 30(2), 201-218. https://doi.org/10.16888/interd.2013.30.2.2
Menti, A. & Rosemberg, C. R. (2014). ¿Cómo se llama? ¿Qué significa? Análisis delas interacciones docente-alumno durante el tratamiento de palabras desconoci-das. Psykhe, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/psykhe.23.1.512
Michaels, S. (1988). Presentaciones narrativas: una preparación oral para la alfa-betización con alumnos de primer curso. En J. Cook-Gumperz (Comp.), La cons-trucción social de la alfabetización (pp. 109-135). Barcelona: Paidós.
Nagy, W. E. & Scott, J. A. (2000). Vocabulary processes. En M. L. Kamil, P. B.Mosenthal, P. D. Pearson & R. Barr (Eds.), Handbook of reading research, 3 (pp.269-284). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Nassaji, H. & Wells, G. (2000). What's the use of 'triadic dialogue'?: An investigationof teacher-student interaction. Applied Linguistics, 21(3), 376-406. https://doi.org/10.1093/applin/21.3.376
Nelson, K. (1996). Language in cognitive development: emergence of mediatedmind. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139174619
Nelson, K. (2010). Developmental narratives of the experiencing child. ChildDevelopmental Perspectives, 4(1), 42-47. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2009.00116.x
Nelson, K. (2014). Pathways from infancy to the community of shared minds / Elcamino desde la primera infancia a la comunidad de mentes compartidas. Infanciay aprendizaje, 37(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.881654
Nelson, K. & Fivush, R. (2004). The emergence of autobiographical memory: Asocial-cultural developmental theory. Psychological Review, 111(2), 486-511. https://doi.org/10.1037/0033-295X.111.2.486
Nelson, K. & Ware, A. (2002). The reemergence of function. En N. L. Stein, P. J.Bauer & M. Rabinowitz (Eds.), Representation, memory, and development: Essaysin honor of Jean Mandler (pp. 161-184).
Mahwah, NJ: LEA.Ninio, A. & Snow, C. E. (1996). Pragmatic development. Boulder, CO: WestviewPress.
O'Connors M. & Michaels, S. (1996). Shifting participant frameworks: Orchestratingthinking practices in group discussion. En D. Hicks (Ed.), Discourse, Learning, andSchooling (pp. 63-103). New York, NY: Cambridge University Press. Recuperado el14 de enero de 2020, de: https://doi.org/10.1017/CBO9780511720390.003
Revel Chion, A., Adúriz-Bravo, A. & Meinardi, E. (2013). El formato narrativo en laenseñanza de un modelo complejo de salud y enfermedad. Revista de Educación En Biología, 16(1), 28-36. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v16.n1.22383
Revel Chion, A., & Adúriz-Bravo, A. (2014). ¿Qué historias contar sobre la emer-gencia de enfermedades? Tecné, Episteme y Didaxis, 36, 47-59. https://doi.org/10.17227/01213814.36ted47.59
Rosemberg, C. R. & Manrique, S. (2007). Las narraciones de experiencias perso-nales en la escuela infantil: ¿Cómo apoyan las maestras la participación de losniños? Psykhe, 16(1), 53-64. https://doi.org/10.4067/S0718-22282007000100005
Rosemberg, C. R. & Silva, M. L. (2009). Teacher-children interaction and conceptdevelopment in kindergarten. Discourse Processes, 46(6), 572- 591. https://doi.org/10.1080/01638530902959588
Rosemberg, C. R. (2013). El aprendizaje de vocabulario en distintos contextos de relato en el jardín de infantes: Experiencias personales en la ronda y lectura de cuentos. 4° Congreso Internacional de Educación de la Facultad de Psicología.Congreso llevado a cabo en la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Rosemberg, C. R., Silva, M. L. & Stein, A. (2010). Narrativas infantiles en contexto:Un estudio en hogares de barrios urbano marginados de Buenos Aires. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 28, 135-154.
Schegloff, E., Jefferson, G. & Sacks, H. (1977). The preference for self-correctionin the organization of repair in conversation. Language, 53(2), 361-382. https://doi.org/10.1353/lan.1977.0041
Sinclair, J. & Coulthard, M. (1975). Towards an Analysis of Discourse. London:Oxford University Press.
Stein, A. (2015). Narrativas compartidas en el hogar. Un estudio longitudinal de laestructura y el lenguaje evaluativo. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Cien-cias Afines, 32(1), 51-71. https://doi.org/10.16888/interd.2015.32.1.3
Tomasello, M. (1999). The cultural origins of human cognition. Cambridge: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjsf4jc
Tomasello, M. (2003). Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Massachusetts: Harvard University Press.
Uccelli, P. (2009). Emerging temporality: Paste tense and temporal / aspectual markers in Spanish-speaking children's intra-conversational narratives. Journal of Child Language, 36(5), 929-966. https://doi.org/10.1017/S0305000908009288
Villarroel Henríquez, V. & Sánchez Oñate, A. (2017). Dialogicidad y narratividad en profesores de excelencia y su relación con el aprendizaje. Psicología Escolar e Educacional, 21(3), 457-466. Recuperado el 14 de enero de 2020, de https://doi.org/10.1590/2175-35392017021311175
Vygotsky, L. S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Diálogos Pedagógicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.