Sociological Theory in the curricular framework of Psychopedagogy training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)14

Keywords:

learning, syllabus, Sociology, Psychopedagogy

Abstract

The purpose of this work is to describe and interpret the pedagogical experience that, from the curricular space of Sociological Theory, as a social science, epistemological, methodological, theoretical, and ethical perspectives are deployed to address the object of study of Psychopedagogy, and to intervene regarding the social subject in a learning situation. Sociology, as a teaching space, together with other pedagogical spaces, enriches the career of professionals in Psychopedagogy, and it recognizes a set of tensions that accompany the interaction processes between various disciplines of the Social Sciences. An attempt is made to provide lenses from which to look dialectically at the learning subjects and all those who intervene in this process, with possible readings of the multiple, diverse, and complex social reality. A search is recognized to define the intersection of disciplinary fields of the Social Sciences, where many come into relationship, such as educational, sociological, historical, and psychopedagogical fields, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriana Carlota Di Francesco, Universidad Católica de Córdoba
    Doctora en Educación. Magíster en Pedagogía. Licenciada en Ciencias de la Educación. Técnica en Recursos Humanos. Profesora de Historia. Docente e Investigadora de la Universidad Católica de Córdoba. Docente del Instituto Universitario en Ciencias Biomédicas de Córdoba. Villa Carlos Paz, Córdoba, Argentina. Correo electrónico: [email protected]; [email protected]. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7551-3711

References

Álvarez Uría, F. y Varela, J. (2004). Sociología, capitalismo y democracia. Morata.

Álvarez Uría, F. y Varela, J. (2009). Sociología de las instituciones. Bases sociales y culturales de la conducta. Morata.

Azar, E. (2009). Una reflexión sobre la teoría social, el campo psicopedagógico, su teoría y su práctica. Diálogos Pedagógicos, 7(14), 29-41. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/132

Azar, E. (2012). Reflexión sobre el campo psicopedagógico. La psicopedagogía escolar. Diálogos Pedagógicos, 10(20), 74-98. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/205/11

Azar, E. (2017). Psicopedagogía: una introducción a la disciplina. Editorial de la Universidad Católica de Córdoba.

Baudelot, C. y Leclercq, F. (Dirs.). (2008). Los efectos de la educación. Del Estante Editorial.

Bauman, Z. (2005). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Beane, J. (2010). La integración del currículum. El diseño del núcleo de la educación democrática. Morata.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Anagrama.

Bourdieu, P. (2000). La miseria del mundo. Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. y Waquant, L. (1995). Respuestas. Por una antropología reflexiva. Grijalbo.

Bourdieu, P. y Waquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo veintiuno.

Bustelo, E. (2007). El recreo de la infancia. Argumentos para otro comienzo. Siglo veintiuno.

De Alba, A. (1988). En torno a una noción de currículum. Colección Pedagógica Universitaria, 17, 11-22. https://www.uv.mx/cpue/coleccion/No_17_Coleccion.html

Deleuze, G. (1999). Conversaciones 1972-1990. Traducción José Luis Pardo. Pre-Textos. https://www.philosophia.cl/biblioteca.htm

Dubet, F. y Martuccelli, D. (2000). ¿En qué sociedad vivimos? Losada.

Elías, N. (2006). Sociología fundamental. Gedisa.

Enriquez, E. (2002). El trabajo de la muerte en las instituciones. En R. Kaës, La institución y las instituciones. Estudios Psiconoalíticos (pp. 84-119). Paidós.

Goffman, E. (1993). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.

Linuesa, M. (2010). Diseñar el currículum. Prever y representar la acción. En G. J. Sacritán (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 269-293). Ediciones Morata

Maldonado, C. (2011). Termodinámica y complejidad. Una introducción para las ciencias sociales y humanas. Colección Ciencia y Sociedad. Ediciones Desde Abajo.

Morin, E. (2009). Sobre la reforma de la universidad. Gazeta de Antropología, 25(1). http://hdl.handle.net/10481/6850

Osorio, F. (2019). Vigencia y desafíos de la epistemología de las ciencias sociales en la segunda década del siglo 21. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 24(87), 194-200. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/27566

Paín, S. (2003). La Psicopedagogía en la actualidad. En D. Laino (Comp.), La psicopedagogía en la actualidad. Nuevos aportes para una clínica del aprender (pp. 23-32). Homo Sapiens.

Rivera Alfaro, R. (2015). La interdisciplinariedad en las Ciencias Sociales. Revista Reflexiones, 94(1), 11-22. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72941346001

Sacristán, J. G. (Ed.). (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Morata.

Suasnábar, C. (2016). Reforma de la EducaciÛn Superior y transformaciones en el campo acadÈmico en Argentina. Pro-Posições, 16(3), 145-162. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643681

Torres Santomé, J. (2006). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Morata.

Varela, J. y Álvarez Uría (1997). Genealogía y Sociología. Materiales para repensar la Modernidad. Ediciones El cielo por asalto.

Published

2024-10-29

Issue

Section

Dossier temático: Desafíos actuales en la Psicopedagogía

How to Cite

Di Francesco, A. C. (2024). Sociological Theory in the curricular framework of Psychopedagogy training. Diálogos Pedagógicos, 22(44), 193-205. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)14

Most read articles by the same author(s)