Prácticas pedagógicas universitarias: reflexiones sobre vincularidad
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2020.18(36)03Abstract
This article is presented from the research project Education and Subjectivity:the practices, the curriculum, the knowledge, and the relationships in the productionof subjectivity from the Faculty of Human Sciences, Universidad Nacional de San Luis,in which we have been investigating multiple articulations, dimensions, and relationshipsbetween education and subjectivity.In this work we try to explore the links between teachers and students in thepedagogical practices in health careers of a public university, from some concepts ofrelational psychoanalysis that allow us to think about and analyze the creation ofrelationships between subjects. We start from considering that relationships place theSelf in the situation of having to do the necessary transformations at the presence ofanother, or to pretend that the other becomes absent, disappears, or its specificity iserased.From the analysis of a set of interviews with teachers, we share some observationsabout teachers and students relationships in pedagogical practices and the psychologicalburden involved by being with another: the vicissitudes of somebody's presence andthe creation of differences while trying to blur the Otherness.Keywords: teacher-student relationship, teaching practice.Downloads
Published
2020-12-18
Issue
Section
Artículos
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) utilizando el PDF de la versión post print que pueden solicitar a la editora.
How to Cite
Prácticas pedagógicas universitarias: reflexiones sobre vincularidad. (2020). Diálogos Pedagógicos, 18(36), 33-43. https://doi.org/10.22529/dp.2020.18(36)03