Cognitive and academic performance in school children with perinatal history and social vulnerability in a public hospital of the Province of Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)15Keywords:
perinatal history, cognitive development, academic achievement, social vulnerabilityAbstract
Cognitive Development (CD) and Academic Performance (AP) of children who presented perinatal and social vulnerability risk factors are a topic of interest in health and education. Therefore, the aim of this research is to characterize CD and AP of a population with these characteristics, which was accompanied by professional interventions from the transdisciplinary follow-up team.Information was collected from pediatric and psychopedagogical medical records of thirty patients. The WISC IV Intelligence test was used; school reports were requested, and a socio-economic level survey was administered, which included information regarding stimulating learning at home.Most of the children showed average levels in CD and good AP. Socio-environmental factors and received interventions associated with them were identified. Early transdisciplinary interventions (ETI), contextualized and long-term, are favorable for DC and DA. Consequently, they should be considered in follow-up programs for similar populations.Downloads
References
Andrés, S. V. y Gennaro, M. F. (2019). Experiencia en el abordaje interdisciplinariopara la detección de discapacidades menores en niños con antecedentes deprematurez y alto riesgo al nacer. Revista Argentina De Terapia Ocupacional, 5(1),60-68 https://revista.terapia-ocupacional.org.ar/index.php/rato_2022/article/view/77
Argentina, Honorable Consejo de la Nación. (2021). Ley 27611. Ley Nacional deatención y cuidado integral de la salud durante el embarazo y la primera infancia.https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27611-346233
Aspres, N., Bouzas, L. y Sepúlveda, T. (2016). Organización del Seguimiento delRecién Nacido Prematuro de Alto Riesgo. Dirección Nacional de Maternidad e In-fancia. Ministerio de Salud de la Nación.
Benítez, M. A., Díaz Abraham, V. y Justel, N. R. (2023). Influencia del contexto enel desarrollo cognitivo infantil: revisión sistemática. Revista Latinoamericana deCiencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 99-125. DOI:
https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.2.5321
Blencowe, H., Cousens, S., Chou, D., Oestergaard, M., Say, L., Moller, A. B., Kinney,M., Lawn, J. y Born Too Soon Preterm Birth Action Group (2013). Born too soon:the global epidemiology of 15 million preterm births. Reproductive Health, 10(1),S2. https://doi.org/10.1186/1742-4755-10-S1-S2
Bossi, L., Giúdici, L., Bertani, G., Fernández, P., Maccarrone, A. y Cattaino, A. (2022).Prematuridad tardía: recomendaciones para el seguimiento a largo plazo. Archi-vos Argentinos de Pediatría, 120(6), S88-S94. https://doi.org/10.5546/aap.2022.S88
Bronfenbrenner, U. y Morris, P. A. (2007). The bioecological model of humandevelopment. En R. M. Lerner (Ed.), Handbook of child psychology: Vol I. TheoreticalModels of human development (pp. 793-828). Wiley.
https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0114
Castilla, M. Á., Guerra, M. F. y Villadiego, E. M. (2018). Salud Pública: un campo deconfrontación del paradigma disciplinar y transdisciplinar. Revista avances en sa-lud, 2(2), 48-57. https://doi.org/10.21897/25394622.1457
Ceriani Cernadas, J. M. (2019). Las causas principales de la prematuridad y losmuy frecuentes trastornos que ocasionan. Archivos Argentinos de Pediatría, 117(4),210-211. https://doi.org/10.5546/aap.2019.210
Chung, E. H., Chou, J. y Brown, K. A. (2020) Neurodevelopmental outcomes ofpreterm infants: a recent literature review. Translational pediatrics, 9(1), S3-S8. https://doi.org/10.21037/tp.2019.09.10
Conde-Reyes, M. P., Romero-Palencia A., Guido Campuzano M. A., Jiménez-Quiroz,R., Fernández Carrocera L. A., Higareda-Sánchez J. J. y Castro Soto Reyes L. M.(2021). Family Functioning and Intelligence Quotient of Children Born Prematurelyat 6 Years of Age. Acta Scientific Women's Health Special Issue, 3, 46-51. https://doi.org/10.31080/ASWH.2021.SI.03.0008
Da Rosa Piccolo, L., Arteche, A. X., Fonseca, R. P., Grassi-Oliveira, R. y Salles, J. F. (2016). Influence of family socioeconomic status on IQ, language, memory andexecutive functions of Brazilian children. Psicologia: Reflexão e Crítica, 29(1), 23. https://doi.org/10.1186/s41155-016-0016-x
Dari, N. L., Quiroz, S. S. y Cervini, R. A., (2022) Nivel socioeconómico y brechaentre los logros educativos de los sectores público y privado en Argentina. PISA2018. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(32), 111-117. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384569922012
Dartiguelongue, J. P. y Cafiero, P. J. (2021). La comunicación en los equipos desalud. Archivos Argentinos de Pediatría, 119(6), e589-e593. https://doi.org/10.5546/aap.2021.e589
Dirección de Salud Perinatal y Niñez (2023). Guía de Práctica Clínica para el Segui-miento de niñas y niños con antecedente de prematurez al nacer. Ministerio de Salud, Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/bancos/2023-04/GPC_Seguimiento_NyN_con_antec_de_Prematurez_1942023.pdf
Duncan, A. F. (2023). Interventions for Executive Function in High-Risk Infants andToddlers. Clinics in Perinatology, 50(1), 103-119. https://doi.org/10.1016/j.clp.2022.10.003
Escobar, J. P., Díaz, R. R., Ceric, F., Aparicio, A. D., Arango, P. S., Arroyo, R. yRamírez, M. P. (2018). El rol de las funciones ejecutivas en la relación entre el nivelsocioeconómico y el desarrollo de habilidades lectoras y matemáticas. Cultura y Educación: Culture and Education, 30(2), 368-392. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1462903
Ferreira, A. S., Teixeira, D., Marta, M. y Araújo, S. B. (2021). Prática educativasupervisionada em creche: Uma Experiência pikleriana em contexto português.Revista Practicum, 6(1), 59-74. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10194
Ferroni, M. y Jaichenco, V. (2020). Comprensión lectora en contextos de pobreza: un análisis desde la Visión Simple de la Lectura. Lenguaje, 48(2), 225-240. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v48i2.8610
Fernández Soto, S., Fernández M. y Vales, M. E., (2023). La pobreza infantil en laArgentina post- pandemia del COVID 19. Una aproximación al estado de situaciónactual desde una perspectiva de derechos y de co-construcción. Universidad Na-cional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Humanas.Plaza Pública. Revista de Trabajo Social, 16(30), 55-70. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/plaza-publica/article/view/1937
Filippetti, V., A. y López, M. B. (2016). Predictores de la Comprensión Lectora enNiños y Adolescentes: El papel de la Edad, el Sexo y las Funciones Ejecutiva.Cuadernos de Neuropsicología, 10(1), 23-44. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439645603003
Förster J. y López I., (2022). Neurodesarrollo humano: un proceso de cambiocontinuo de un sistema abierto y sensible al contexto. Human neurodevelopment:A continuous change process of an open and context-sensitive system. RevistaMédica Clínica Las Condes, 33(4), 338-346. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2022.06.001
Fracchia, C. S., Segretin, M. S., Hermida, M. J., Prats, L. y Lipina, S. J. (2020). El rolmediador de la pobreza en la asociación entre factores ambientales y el desempe-ño cognitivo de preescolares. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento,12(2), 24-38. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v12.n2.26482
Gago Galvagno, L. G., Clerici, G. D. y Elgier, A. M., (2020) ¿Contribuyen los subsi-dios estatales al desarrollo cognitivo temprano? La Asignación Universal por Hijoen el contexto argentino. Universidad Estatal de Milagro. Revista: Psicología Unemi,4(7), 8-20. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol4iss7.2020pp8-20p
Giraldo-Huertas, J. J., Sánchez Manzano, D. C. y Gutiérrez Romero, M. F. (2023).Efectos en el desarrollo cognitivo de niños y niñas en condición de riesgo y pobreza multidimensional de dos intervenciones con cuidadores principales. Revista Complutense de Educación, 34(1), 157-166. https://doi.org/10.5209/rced.77229
Goswami, U. (2008). Cognitive development: the learning brain. Hove, East Sussex.Psychology Press.
Gutiérrez, N. C., Rivera Ibaceta, J. y Moreira Tricot, K. (2022). Evolución de lashabilidades fonológicas de niños y niñas de 5 años que crecen en contexto depobreza: un estudio con preescolares montevideanos. Traslaciones. Revista Lati-noamericana de Lectura y Escritura, 9(17), 12-38. https://doi.org/10.48162/rev.5.071
Izaguirre, E. H. (2013). La educación Pikler-Lóczy: Cuando educar empieza porcuidar. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 2(3), 37-56. https://reladei.com/index.php/reladei/article/view/57
Ison, M. S. y Korzeniowski, C. (2016). El Rol de la Atención y Percepción Viso-Espacial en el Desempeño Lector en la Mediana Infancia. Psykhe, 25(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/psykhe.25.1.761
Lejarraga, H., Kelmansky, D. M. y Nunes, F. (2018). Tempo de desarrollo de niñosde 0 a 5 años que viven bajo circunstancias ambientales desfavorables. ArchivosArgentinos de Pediatría, 116(2), e210-e215.
https://doi.org/10.5546/aap.2018.e210
Lipina, S. J. y Segretin, M. S. (2015). 6000 días más: evidencia neurocientíficaacerca del impacto de la pobreza infantil. Psicología Educativa, 21(2), 107-116. https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.08.003
Lipina, S., Segretin, S., Hermida, J., Prats, L., Fracchia, C. y Colombo, J. (2015).Pobreza y desarrollo cognitivo. Consideraciones para el diseño de estrategias deintervención orientadas a su optimización. En I. Tuñon, Desafíos del desarrollohumano en la primera infancia (pp. 185-216). Biblos.
McLoyd, V. C. (1998). Socioeconomic disadvantage and child development. American Psychologist, 53(2), 185.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.185
Murillo, F. J., Martinez-Garrido, C. y Graña, R., (2020). Escuelas públicas para po-bres, escuelas privadas para ricos: relación entre educación privada y segrega-ción escolar de carácter socio-económico en América Latina. Revista científica RUNAE, 5, 11-22. https://repositorio.ciedupanama.org/handle/123456789/486
Nagy, A., Kalmár, M., Beke, A. M., Gráf, R., & Horváth, E. (2021). Intelligence andexecutive function of school-age preterm children in function of birth weight andperinatal complication. Applied Neuropsychology: Child, 11(3), 400-411. https://doi.org/10.1080/21622965.2020.1866571
Øberg G.K., Sørvoll M., Labori C., Girolami G.L. y Håkstad R. B. (2023). A systematicsynthesis of qualitative studies on parents' experiences of participating in earlyintervention programs with their infant born preterm. Front. Psychol., 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1172578
Organización Panamericana de la Salud (2021). Síntesis de evidencia: directrices de práctica clínica basadas en la evidencia para el seguimiento de recién nacidos en riesgo. Revista Panamericana de Salud Pública, 45, 1-11.
https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.141
Paolini, C. I. (2021). Desarrollo cognitivo en niños prematuros tardíos. En XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVIII Jornadas de Investigación. XVII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. III Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. III Encuentro De Musicoterapia. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
Porta, M. E., Carrada, M. A. y Ison, M. S. (2016). Phonological awareness intervention and attention efficiency in children at risk: evidence of effectiveness on visual attention. CoDAS, Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 28(3), 314-318. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015277
Sacchi, C., Marino, C., Nosarti, C., Vieno, A., Visentin, S. y Simonelli, A., (2020) of intrauterine growth restriction and small for gestational age status with childhood cognitive outcomes: a systematic review and meta-analysis. JAMApediatrics, 174(8), 772-781. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.1097
Torre Conejo, P. D. L. (2014). Aportes Pikler-Lòczy en la escuela infantil. Constru-yendo una pedagogía de lo cotidiano. Trabajos Académicos. Universidad deCantabria. http://hdl.handle.net/10902/5446
Tuñón, I. y Garcia Balus, N. A. (2023). Retorno a la senda de privaciones quesignan a la infancia argentina: las deudas sociales con la infancia se retrotraen alos niveles prepandemia, marcando lo estructural de las carencias y desigualda-des sociales que condicionan su desarrollo. Documento Estadístico N° 1, del Baró-metro de la Deuda Social de la Infancia. Edición para Fundación Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/16364/1/retor-no-senda-privaciones.pdf
Ustarroz, J. T., Molina, A. G., Lago, M. R. y Ardila, A. A. (2012). Neuropsicología dela corteza prefrontal y las funciones ejecutivas. Viguera.
Van Veen, S., Van Wassenaer-Leemhuis A. G., Oosterlaan J., Van Kaam A. H. yAarnoudse-Moens, C. S. H. (2020). Eight-year-old very and extremely preterm children showed more difficulties in performance intelligence than verbal intelligence.Acta Paediátrica, 109, 1175-1183. https://doi.org/10.1111/apa.15095
Vollmer, B. y Edmonds, C. J. (2019). School age neurological and cognitive outcomesof fetal growth retardation or small for gestational age birth weight. Frontiers inEndocrinology 10, 186. https://doi.org/10.3389/fendo.2019.00186
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Julia Giulianelli , Marianela Cabral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.