The construction of knowledge from academic research projects

Experience in the Bachelor's Degree in Psychopedagogy (Catholic University of Santiago del Estero)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)12

Keywords:

knowledge, research, positioning

Abstract

Research has always been a challenge and, in the social imaginary, it is a task carried out by expert professionals, with extensive mastery of theoretical and methodological issues. This means that research practice is presented as a utopia that is, sometimes, unachievable by those who do not have the aforementioned expertise, distancing it as an alternative for intervention and articulation between theory and the contributions provided by the context. In this work, it will be presented how, from the Career of Bachelor in Psychopedagogy of the Catholic University of Santiago del Estero and thanks to the proposal generated from the Prosecretariat of Research of the Faculty of Health Sciences, the research processes, tied to the chairs of the curriculum, made it possible for both teachers and advanced students to carry out processes of inquiry into reality, from a psychopedagogical position, and, at the same time, to develop complex competencies linked to the research. 

Downloads

Author Biography

  • Eliana Neme , Catholic University of Santiago del Estero
    Magíster en Psicología Educacional. Licenciada en Psicopedagogía. Docente e Investigadora de la Universidad Católica de Santiago del Estero. Integrante de equipos interdisciplinarios en escuelas de modalidades educativas (nivel primario) y técnicas (nivel secundario). Santiago del Estero, Argentina. Correo electrónico: eliana.neme@ucse.edu.ar. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-7339-6189

References

Bertoldi, S. (Comp.). (2021). Epistemología y Psicopedagogía. Revisitando nuestras prácticas docentes. La Hendija.

Bertoldi, S y Lima, F. (2021). Sobre los "conocimientos epistemológicos" en Psicopedagogía. Avatares y apuestas. En S. Bertoldi (Comp.), Epistemología y Psicopedagogía. Revisitando nuestras prácticas docentes universitarias (pp. 141-160). La Hendija.

Bertoldi, S., Cayuqueo, V. y Tovani, A. (2020). Qué se dice sobre el "objeto" de la Psicopedagogía. Reflexiones preliminares. Revista Trazos Universitarios, 1-11 http://revistatrazos.ucse.edu.ar/index.php/2020/06/29/se-dice-objeto-la-psicopedagogia-reflexiones-preliminares/

Bertoldi, S., Enrico, E., Sánchez, M. D. y Fernández, M. L. (2022). Sobre el objeto de intervención en psicopedagogía. Diálogos Pedagógicos, 20(39), 20-29. http://dx.doi.org/10.22529/dp.2022.20(39)02

Bolleta, V. y Castillo, A. (2021). La investigación como proceso de transmisión y aprendizaje: reflexiones de la práctica docente. En S. Bertoldi (Comp.), Epistemología y Psicopedagogía. Revisitando nuestras prácticas docentes universitarias (pp. 161-174). La Hendija.

Fernández Fastuca, L. y Wainerman, C. (2013). Claves para una didáctica de la formación de investigadores en Ciencias Biológicas. Eje: currículo y didáctica general y didácticas específicas en la universidad. Ponencia presentada en el VII Encuentro universidad como objeto de estudio. Universidad Nacional de San Luis. http://www.catalinawainerman.com.ar/pdf/2013%20Claves%20para%20una%20didactica.pdf

Gómez, S. (2023). Docencia e investigación: instituciones, prácticas y construcción de conocimiento psicopedagógico. En S. Bertoldi, M. Etchegorry, M. A. Martinelli y M. C. Flores (Comps.), Prácticas de investigación ¿Psicopedagógicas? Acta de jornadas (pp. 35-44). RedIIP. https://admin.curza.uncoma.edu.ar/publicaciones/wp-content/uploads/sites/19/2024/02/Publicacion-Red-19-02-2024-1.pdf

Morante, M. y Neme, E. (2023). La investigación dentro de la trayectoria formativa de los estudiantes de la Lic. En Psicopedagogía - UCSE. En S. Bertoldi, M. Etchegorry, M. A. Martinelli y M. C. Flores (Comps.), Prácticas de investigación ¿Psicopedagógicas? Acta de jornadas (pp. 203-208). RedIIP. https://admin.curza.uncoma.edu.ar/publicaciones/wp-content/uploads/sites/19/2024/02/Publicacion-Red-19-02-2024-1.pdf

Ricci, C. (2003). Psicopedagogía. Aportes para una reflexión epistemológica. Revista Perspectivas Metodológicas, 3(3). https://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/589

Universidad Católica de Santiago del Estero [UCSE] (2022). Bases del concurso de Proyectos de Investigación de Cátedra. Facultad de Ciencias de la Salud [material interno sin publicar].

Wainerman, C. y Sautu, R. (2004). La trastienda de la investigación. Lumiere.

Yuni, J. y Urbano, C. (2009). Técnicas para investigar y formular proyectos. Volumen III. Brujas.

Published

2024-10-29

Issue

Section

Dossier temático: Desafíos actuales en la Psicopedagogía

How to Cite

Neme , E. (2024). The construction of knowledge from academic research projects: Experience in the Bachelor’s Degree in Psychopedagogy (Catholic University of Santiago del Estero). Diálogos Pedagógicos, 22(44), 171-181. https://doi.org/10.22529/dp.2024.22(44)12

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>