REVISTA DERECHO DE LAS MINORIAS VOLUME 1 2022
Page 68
EL PAPEL DEL DOCENTE Y LA NIÑEZ EN LA ESCUELA RURAL -
REMINISCENCIA DEL CONFLICTO INTERNO ARMADO,
PROVINCIA DEL SUMAPAZ AÑOS 2000-2004
THE ROLE OF THE TEACHER AND CHILDREN IN RURAL SCHOOLS -
REMINISCENCE OF THE INTERNAL ARMED CONFLICT, PROVINCE OF SUMAPAZ
YEARS 2000-2004
Por Loren Melissa HERNÁNDEZ RODRÍGUEZ

ABSTRACT: The research analyzes -by means of a historical section- the background of the formation of the
armed groups in the province of Sumapaz and its influence on the development of education, in order to trace the
historical
importance

that

the

insurgencies

had

in

high-impact

rural

areas.

It

pursue

to

demonstrate

the
importance of the rural teacher role in the social-pedagogical environment through a case study carried out in the
Quebradas school -located to the south of the municipality of Pasca, in the province of Sumapaz-. The author
aspires to reveal the importance of the teacher in the rural schoolhouse, according to the personal experience of
the educational staff and that of the students in the framework of the internal armed conflict, emphasizing the
protection measures of the Colombian State towards rural educators framed as subjects of special protection in
the framework of International Humanitarian Law, as well as in memory preservation.
RESUMEN:
El

trabajo

de

investigación

analiza

-por

medio

de

un

acápite

histórico-

los

antecedentes

de

la
conformación de los grupos armados en la provincia del Sumapaz y su influencia en el desarrollo de la educación,
con el
fin

de

trazar

la importancia

histórica que

tuvieron las insurgencias en las zonas

rurales

de

alto

impacto.
Se aspira a demostrar la importancia del rol del docente rural en el entorno social-pedagógico mediante un estudio
de casos realizado en la escuela Quebradas -ubicada al sur del municipio de Pasca, de la provincia del Sumapaz-.
La autora aspira a revelar la importancia del docente en la escuela rural, según la vivencia personal del docente y la
del alumnado en el marco del conflicto interno armado, haciendo hincapié a las medidas de Protección del Estado
Colombiano
hacia

los

educadores

rurales

enmarcados

como

sujetos

de

especial

protección

en

el

marco

del
Derecho Internacional Humanitario, como así también en la conservación de la memoria.
KEY
WORDS:

Internal

armed

conflict,

teachers,

rural

school,

student,

memory,

Sumapaz,

Cundinamarca,
FARC-EP.
PALABRAS
CLAVES:

Conflicto

interno

armado,

docentes,

escuela

rural,

alumno,

memoria,

Sumapaz,
Cundinamarca, FARC-EP.
Artículo recibido el 7 de julio de 2022 y aprobado para su publicación el 21 de octubre de 2021


Loren Melissa

Hernández

Rodríguez, Facultad

de

Derecho

de la Universidad

Católica de Colombia, Bogotá
D.C.